lauantai 12. toukokuuta 2018

Keräilyintoa


Monet ihmiset keräilevät jotain, esimerkiksi niitä kuuluisia postimerkkejä tai tiettyä kirjasarjaa.


Minulla on ollut joskus lapsena pienoinen into kerätä erikoisia kiviä, tosin sen into luonnollisesti loppui aika lyhyeen. Joskus keräilin johonkin pieneen vihkoon rekisterkilpien numeroita ja kirjaimia, mutta en kyllä muista milloin se innostus oli ja mihin se sitten lopulta loppui. Nykyään olen innostunut keräilemään enemmänkin Aku Ankan taskukirjoja, sekä olen kerännyt miltei kaikki Torey Haydenin kirjat, mutta minulta puuttuu yksi. Tosin, kun sen kirjan kuvauksen luin jostain, en ole siitä niin kiinnostunut että sitä viitsisin metsästää koska kuuleman mukaan se on "keräilyharvinaisuus", eli painettu jostain syystä tosi vähän. Lisäksi se kyseinen kirja on luokiteltu ainakin joidenkin lähteiden mukaan lastenkirjaksi, joten kovin erilaisen lukukokemuksen siitä saisi kuin muista Haydenin kirjoista. Tiedän, että nuokin kirjat ovat oikeasti aika vanhoja jo, julkaistu viimeisin joskus 2012 suomeksi. Pöllöpoika julkaistiin suomeksi 2003, eli yli kymmen vuotta sitten, joten senkin takia sitä joutuisi varmaan etsimään tosi kauan. Olen tilannut kirjakaupasta Tiikerin lapsi - kirjan 5 eurolla joskus 2-3v sitten ja sitäkin jouduin etsimään jokusen tovin ennen kuin osui kohdalle, enkä edes muista sen kirjakaupan nimeä. Ei ollut mikään semmoinen kirjakauppa, mistä olisin itse kuullut aiemmin.

Lukukokemuksena tykkään itse Torey Haydenin Nukkelapsi - kirjasta eniten, toisena hyvänä kakkosena tulee Aavetyttö. Nämä ovat tositarinoita, ja ehkäpä juuri siksi ne kiehtovat minua erityisesti. Jos en kovasti väärässä ole, niin näistä kirjoista 7 on tositarinoita, muut ovat fiktiivisiä kertomuksia. Ja kirjojahan on yhteensä 11, mutta minulla on vain 10. Jokainen näistä omistamani kirja on kuitenkin omanlaisensa lukukokemus, ja rakastan näitä kirjoja. Nukkelapsi ja Aavetyttö ovat silti eniten lukemani kirjat, ja muistan aika hyvin tapahtumatkin kirjoissa.

Aku Ankka keräilyintoni, noh... se sai alkunsa varmaan joskus lapsena kun luin Aku ankka lehteä ja tykkäsin siitä tosi paljon. Nykyään miellän Taskukirjat paremmiksi luettaviksi, koska niissä on enemmän luettavaa kuin itse Aku ankka lehdessä. Jossain vaiheessa sitten vain aloin ostamaan näitä Taskukirjoja ja sitten olenkin jokaisen melkeinpä ostanut mikä on kauppoihin tullut. Siitä huolimatta että olen Taskukirjoja kerännyt teinistä saakka, ei minulla ole täydellistä kokoelmaa. Kuitenkin joitakin alkuperäisiäkin Taskukirjoja olen löytänyt itselleni. Viimeisimmät kirpputorilta.  Vika on vain siinä, että joitakin numeroita tuntuu olevan tosi hankala löytää mistään, edes uusintapainoksina. Aku ankan nettikaupankin sivut ovat nykyään tosi suppeat verrattuna siihen mitä ne olivat joskus. Täytyy vain yrittää tehdä löytöjä kirpputoreilta, mahdollisimman hyvälaatuisia kirjoja totta kai.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Piristä kommentilla ♥