maanantai 14. toukokuuta 2018

Varjolapsi



Niin, mikä on varjolapsen maailma, miksi juuri Varjolapsi?


Usein tuntuu, kuin eläisit sumussa. Usvassa, joka ei hälvene ympäriltäsi vaikka kävelet eteenpäin. Sumu kietoo ympärilleen kaiken, sumentaen ajatuksesi ja näkösi. Et tiedä mihin kuljet, seuraat sydäntäsi. Tunteet ovat vahvoja, vaikka elämäsi onkin aika ajoin kuin heikkoa jäätä, hauras ja helposti rikkoutuva.


Toivoa on, sanovat monet. Usein pystyt uskomaan tähän itsekin, toisinaan usko hiipuu. Onnellisuus on vain sinusta kiinni, olet kuullut sanottavan.

Pahimpina masennusjaksoina yrität joka päivä ajatella positiivisesti, että saisit edes jotain toivoa taas paremmasta. Kuinka vaikeaa se voi olla?, kysyvät monet. Masennusta on vaikea selittää ulkopuolisille. Usein masennus vie kaikki voimat, mutta ulkopuolisin silmin olet vain laiska.

 "Jos edes kerran joutuisit kulkemaan minun kengissäni, ymmärtäisit." Lause on totta. Minulle on sanottu monesti, että olen vahva. Mutta mitä vahvuutta on olla heikko? Masennus ei ole vahvuutta. Toisaalta vahvuutta on selviytyminen. Kaikesta siitä, mitä on ehkä joutunut joskus kokemaan.

Kyl sä pärjäät, mä tiedän.


1 kommentti:

  1. Niin se on totta, annetaan helposti diagnoosi, että on laiska.
    Silloin kun minulla oli lääkärintodistuksessa "vaikea masennus", tuntui jo syöminenkin toisinaan ylivoimaiselta. Terv. Ystäväsi

    VastaaPoista

Piristä kommentilla ♥